fredag 18 oktober 2013

Rumpor och Rosor

Idag är bokstavsutmaningen framme vid R
Det är dessutom rosa fredag så bloggtemat ska helst gå i rosa 
och tjejerna skänker två kronor per kommentar till bröstcancerfonden

Sedan jag blev ingift Tornedaling har mitt språk utökats med mer eller mindre korrekta finska uttryck. Ett av de första jag lärde mig är att man måste ha rena rumpor och rena rosor. 
För oss som inte har finska eller meänkieli som modersmål betyder det rena strumpor och  rena trosor.


Finskan och tornedalsfinskan har en del uttryck som man svårligen kan klara sig utan
här kommer en liten parlör:
vojma - styrka
hollo - knäpp
bäisä - full
boppa-varmt
voi satana perkele - översättning onödig
herra jomala - herre Gud

sen finns det en del hemmagjorda uttryck som är ännu svårare att vara utan - 
vähän upprödixi till exempel - funkar till de flesta känsloyttringar.

Lyssna gärna på lite tornedalsfinska med Raj Raj band
här med "det är hit man kommer när man kommer hem"

Mitt R handlar om RÖTTER



Var är dina rötter? En period i mitt liv ville jag gärna "bli nåt", komma bort från småstaden och bli fina juristen i storstan. Idag är jag klokare. Jag är sååå stolt över mitt ursprung. Att komma från en liten by, att ha föräldrar som jobbar och sliter, som lärt oss att hjälpa till, hugga i och vara rädda om grejorna - det fanns inte alltid pengar till nytt. Vad det än blir av mig vill jag alltid bära med mig mitt ursprung - inte som ett ok utan som ett ankare.

Jag tror att man ska vara stolt över sina rötter. Detta oaktat var eller vad de är. Ibland är de i en annan del av världen. Ibland innehåller de mer smärta och sorg än glädje. Jag tror i alla fall att det är viktigt att se sina rötter för vad de är - rötter. De är inte vad som definierar dig, de håller inte fast dig. Låt dem vara grunden för ditt liv - bygget får du göra själv och där är du både arkitekt och byggherre.

För inte så längesedan fick man skämmas för att komma från Tornedalen eller vara Same. Barnen fick inte bo hemma, inte prata sitt språk och inte äta mat de kände till. Det är en mörk del i svensk historia. Se gärna filmen Elina - som om jag inte fanns som visar ett barns upplevelse av försvenskningsprocessen. Visst hjälps vi åt att se till att det inte händer igen - Nu är det andra barn är tornedalska och samiska barn som utsätts för hot och våld på grund av sitt ursprung.

UNICEF har en kampanj just nu om att Sverige ska göra barnkonventionen till lag och att flykten ska få sluta här. Se gärna filmerna och stöd UNICEFs arbete. Att vara världsförälder kostar bara 100 kr i månaden.




1 kommentar:

  1. Vilket jättefint inlägg du gjort och jag tycker det är helt fruktansvärt att det varit så... menar du att det fortfarande är så? Är inte alla svenskar oavsett vilket län/kommun man bor i accepterade?
    Jag ville också fly mina rötter när jag var yngre, tror många vill det i perioder, trots att problemen inte är lika stora som dina. Tack för att du delade med dig!

    kram kram Malin

    SvaraRadera