onsdag 9 oktober 2013

Inga tankar finns i huvudet

Idag är det bokstaven I i utmaningen. 

Det var inte alldeles enkelt. När huvudet är fullt av allt möjligt är det skönt att rensa huvudet. Det finns ju olika sätt att göra det. Idag var en sån dag när jag fick nyttja alla mina strategier för att inte hjärtat ska koka över. Min stategi för dagen blev en promenad i det strilande regnet. Det blev en övning i mindfulness och att vara medvetet närvarande. Vilka dofter det finns när det regnar! Blöt jord, löv, brandrök från en skorsten. För varje andetag jag drog in pyste det jobbiga ut. När jag kom hem och in i värmen var det bara friden kvar.

Dagens utmaning blir INGA tankar finns i huvudet
 
Här är en annan fantastiskt strategi för att lägga energi på rätt ställe.
 


 

Problemträdet




En snickare hjälpte en kvinna att restaurera ett gammalt hus. Efter hans första dag, då åtskilliga saker inte fungerat som de skulle, vägrade hans bil att starta. Snickaren ägnade ett par timmar åt bilen utan framgång. Till slut erbjöd sig den gamla kvinnan att köra honom hem. Snickaren satt tyst under färden.


 



Väl hemma frågade han kvinnan om hon ville träffa hans familj, vilket hon tackade ja till. När de klivit ur bilen, stannade han till en stund vid ett träd och därefter var det som om han förvandlats. Han gick glatt mot dörren och kramade sina barn och kysste älskvärt sin fru.

 



När de senare gick ut till bilen igen, passerade de trädet som kvinnan vid det här laget hade blivit mycket nyfiken på.




- Ursäkta att jag frågar, sa hon. Men vad var det du gjorde vid trädet förut?

 



- Tja, det är mitt problemträd, svarade snickaren. Även om jag ibland har bekymmer på jobbet, så hör de inte hemma hos mina barn och min fru. Så jag hänger helt enkelt upp problemen i grenarna varje kväll när jag kommer hem och plockar ner dem igen nästa morgon.




- Det lustiga är, fortsatte han, att när jag plockat ner problemen, är de inte alls lika många som när jag hängde upp dem kvällen före.




Historien är hämtad ur "Varför växer gräset", av Klas Hallberg och Magnus Kull
 
Det börjar ju vara några år sedan jag konfirmerade mig och det är inte så mycket därifrån som är färskt i minnet. Men en sak - andens frukter - kan jag fortfarande. De är en radda egenskaper som är eftersträvansvärda. Jag brukar använda dem som tankerensare - som ett rensband eller ett radband. Vilka har du och vilka behöver du jobba på för att få?
 
Kärlek, glädje,frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning
 




 

1 kommentar:

  1. Så fin liten berättelse om mannen med trädet! Man (jag…) grunnar alldeles för mycket på olika saker även efter arbetstid. Kram Sara

    SvaraRadera