onsdag 7 november 2012

sanning och konsekvens

Jag är lyckligt lottad med ett stort nätverk av människor. Det är kloka människor som tror på allas lika värde och som inte bangar på att ställa upp för varandra när det skiter sig. Det spelar ingen roll om det är mitt i natten eller om vi ska dela den sista knäckemackan vi har hemma. Tillsammans är vi starka!
 
lilla Maja nät hon försökte förstå vilken märklig familj hon hamat i
 
Den här veckan har jag också träffat på människor som hellre sätter etiketter på människor än ser dem för det bästa de kan bli. Det gör mig arg ledsen och besviken. En klok person i min omedelbara närhet skrev så här bra om det vedervärdiga uttrycket låg- eller svagbegåvad. Det är ett ord som dyker upp i lite olika sammanhang och jag kan inte ta det till mig. Det finns inga sådana människor! Alla människor är bra- fast på olika saker!
 
Unicef har en kampanj om att ingen unge ska hamna utanför. Skriv gärna på den du också. Den finns bland annat här.
 
Den som är innanför i ett sammanhang kan ju vara helt utanför i ett annat. Vem avgör vad som är rätt sammanhang? Maken och finaste bonusen var på föräldramöte i hemspråksklassen igår. Det var en nyttig erfarenhet för den vita medelklassmannen att helt plötsligt vara den som inte förstod ett ord av vad som sas och inte visste hur det var okej att hälsa. Ibland har vi så svårt att förstå att vårt lilla hörn av världen inte är bärare av den enda goda sanningen. Fina Eva-Lena vars blogg du kan hitta här på sidan har satt fingret på det här idag. Jag tror hon är långt ifrån ensam om det hon beskriver här i bloggen.
 
Jag hoppas att det kan få oss alla att tänka ett varv innan vi öppnar sluket nästa gång. Är jag själv beredd att dela mina innersta hemligheter och oroshärdar med dig och kan jag förvänta mig att jag har rätt till dina erfarenheter och rädslor - helt oreflekterat.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar