lördag 24 november 2012

För varenda unge!

Idag har jag tillbringat hela hela dagen mer ett gäng sanna hjältar! Jag har varit på utbildningsdag med gode män för ensamkommande barn. Arrangör var Rädda Barnen.

Jag läste ett blogginlägg av Sofia Rapp Johansson för ett tag sedan där hon var kritisk emot att hjälporganisationerna inte har någon verksamhet för barn i Sverige. Efter att ha träffat de fantastiska människorna på Rädda Barnen och tagit del av deras verksamhet kan jag meddela att Sofia har fel. De gör ett omfattande och fantastiskt arbete för barn i Sverige.

På utbildningen var duktiga, erfarna och hängivna gode män, damer från RB, Torsten från Länsstyrelsen, en psykolog från RB och lilla jag. Det var dels en spännande inblick i det svåra och utmanande jobb som görs av de gode männen. Det var också en bekräftelse på att vi tänkt rätt kring hur man bäst möter en ung människa i kris.

Det gav också nya infallsvinklar på hur man bäst kan möta, lyssna och förstå!

När jag kom hem fick jag tillfälle att träffa fler av de här underbara ungarna. Just nu känner jag mig oerhört tacksam för att ha hela världen i mitt vardagsrum.

Salam! Och trevlig helg alla fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar