söndag 13 maj 2012

en känslomässig berg-och-dalbana

Det har varit en sprängfylld och inte särskilt vilsam helg för vår lilla familj. I fredags var den begravning för älskad moffa och gammelmoffa. Äntligen begravning måste jag säga! Det har varit en jobbig tid från det att han tog det sista stavtaget på jorden ända in i himlen. När någon älskad, uppskattad och nyttjad person som moffa rycks bort så där hastigt är det som att alla klockor stannar.

Vem ska nu knyta mannens slipsar och sätta taklister hos fina kusiner. Hur länge kommer man att vänta sig att han kommer fram när när man är där? Vem ska nu ställa tusen frågor och diskutera dagsfärsk politik? Finaste alfalejonet - du kommer att fattas oss!

Hur mycket klockorna än har stannat måste vi hitta ett sätt att gå vidare, att låta moffa leva genom oss och låta honom se att vi för traditionen vidare och att han, och fina fina E-S är skälet till att vi alla är här - för att de har älskat varandra och ätit frukost tillsamman i över 60 år!


 Den tunga begravningsdagen avslutades med middag för alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn - det är ett nätt lite gäng på ungefär 30 personer (!). Tyvärr hade tjejerna härdat ut hela dagen och hade mer bråttom hem än vad jag hade önskat. Det finns måga i den här fantastiska släkten som man ser alldeles för sällan och gärna hade pratat lääänge med. Fina S till exempel - C:s nya stilförebild! Du är den coolaste jag vet!! Att våga gå sin egen väg är coolare än alla trender i världen. Alla människor i den här släkten är en förebild för mig - alla på olika sätt, men icke desto mindre förebilder!

Efter en sån fredag var det bara att ladda om för familjhemsdag hela lördagen. Efter en resa på knappt två timmar (ja det var jag som körde) var det en lång dag av nyttigheter. Framförallt var den uppfriskande och spännande att få träffa företrädarna för den muslimska församligen - jisses vad jag lever i okunskapens mörker! Men nu blev det i alla fall några revor i mörkret och jag blev många lärdomar rikare!

Som om det inte var nog med det har jag varit till vildingarna land idag. Eller närmare bestämt till tävlingen scouternas natt och dag. En heldagstävling med måga nyttigheter där man får poäng både i uppgiftens lösning, men också i hur väl man samarbetade. Det var både nyttiga kunskaper om norrbotten, rymden, knopar, skogen, sjukvård och massa annat. Det var också nyttigt att träna på att härda ut när det inte går som man tänkt sig och möta svårigheter med gott humör.

Nu är det dags för en sväng med snabeldraken och tvätta några maskiner förlorad tvätt - sen ska jag sova- tur det är kort arbetsvecka till veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar