onsdag 13 april 2011

Ludde Lump och pimpade påskkärringar

Det här är min dunder favvo-bok från när jag var barn! Älskade mamma hittade ett exemplar på röda korset häromsistens. Nu ska jag vårda den ömt! Om ni inte redan är kompis med denna dammtuss tycker jag att ni ska försöka hitta den för att bekanta er med Ludde Lump, Snabeldraken, Greta Garn, Pälsmonstret och alla de andra fantastiska figurerna!! Min man har traderat.. (det är inte så ovanligt det händer några gånger i veckan. Häromdagen hotade jag med en traderafri månad - han surnade genast ihop) Men eftersom han traderar så fina saker till mig kanske jag ska vara lite mindre hård mot honom. De här fina sakerna kom i vadderade påsar i veckan. (snart kommer polisen och gör husrannsakan på grund av alla vadderade påsar.. de tror väl att det är små piller eller nåt...)
De översta är dies till min fina rosa cuttlebug som jag har skrivit om här. De undre "cirklarna" är nestabillites. De har samma funktion som diesen men ett annat fabrikat. De kräver också att jag har ytterligare en grej till den där cuttlebugen. Glad i hågen beställde jag en från supernätbutiken Kristinas scrapbooking, men vad händer - jo posten slarvar bort mitt paket!! Fina fina Kristina skickar en ny laddning men under tiden ligger de här alldeles oanvända *grrrrr*
Lite blomsterprakt. Fatet sjunger på sista versen och knakar oroväckande när man tar i det så det få tjänstgöra som kruka under sina sista levnadsdagar. Fina ljushuset har jag fått av bästa familjen T. Det lyser så fint i fönstret i köket!
Lampskärmar anno 2011. Jag pratade med min mommo häromdagen. Hon var en riktig hejare på lampskärmar på den tiden när det begav sig. Hon skrattade gott när jag sa att dagens version bestod av knappar och, nä jag hann inte med, min skitdyra dubbelhäftande tejp i varv efter varv efter varv.. rackarunge!


Hur var det nu med de pimpade påskkärringarna då? Jo på min tid (1800-kallt ungefär) då gick man påskkärring. Med kjol, huckle, påmålade fräknar och hela baletten. Man hade ritat påskkort och fick som tack godis eller pengar. I den här delen av landet skippade man påskkorten och sjöng sånger i stället. Jag försökte övertala småbrudarna att klä ut sig till påskkärringar för att pryda de ynka påskkort vi kanske får iväg. Vi hade nog inte samma syn på hur en påskkärring ser ut..........
Gammelmommos gardin räckte många varv runt sparrisen (C). Man kan konstatera att C nog blir en större tekniktjej än morsan - hon ratade kvasten för sin älskade Ergo Rapido (men, men Sabrina tonårshäxan åkte ju dammsugare så varför skulle C vara sämre). Lilla S har laddat med kikare, kaffepanna och kvast - och prinsessklänningen såklart! Den är bak-och-fram, men det är lättare att dra upp dragkedjan om den är på magen!

Ha en skön onsdag - vi går mot påsk och här har ÄNTLIGEN våren kommit!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar