söndag 10 oktober 2010

höststädning och färdiga kostymer

Idag har jag och finaste maken höststädat garaget (halleluja!). Det blev ett jättelass till återvinningen och ett rejält lass till röda korset. Man känner sig faktiskt lite lättare i själen efter att ha rensat ut gammalt skrot. Tänk så många barnoveraller man har sparat på sig. Nu hamnar de hos någon som behöver dem bättre. I lördags hade vi besök av byggfirman som eventuellt ska bygga ut vårt hus. Om allt går bra och vi kan komma överens om priset kanske de kan börja inom fyra veckor. Det vore så underbart!

Under garagestädande fick barnen i uppdrag att städa lekstugan. Det blev mer lek än städning, men det är skönt att se dem ute. Vilken fantasi det finns i de där små. Jag hade aldrig räknat ut att en gammal elfa-back kunde bli en kaninbur till kaniner i storlek av en 5-åring och en 3-åring!

Lunchen avnjöts ute. Tanken var att vi skulle grilla ute i vår fina utegrill, men det blåste lite väl mycket för att riskera att huset brann ner till förmån för några korvar. Så korven fick "grillas" i ugnen. Till korven blev det stekpannebröd.



Höstlunch
Stekpannebröd
4 dl vetemjöl (jag använde dinkel)
2dl vatten (37 grader)
1 tsk salt
lite olja
Blanda ingredienserna till en smidig deg. Dela i åtta bitar och platta eller kavla ut till tunna plattor. Stek på ganska hög värme i ca. 45 sek. på varje sida till brödet bubblar sig.
Efter en hel dag ute kämpade jag en stund med min körkortsteori medan storbruden slet med veckans matteläxa. Vi hade redan värmt bastun när granntjejen kom över. Så det blev brudbastu men en mamma och fyra småbrudar. Det är inte alldeles vilsamt men himla roligt! Granntjejen konstaterade att lilla S hade "suttit still" på varenda centimeter av bastun. Myskvällen avslutades med poppisar och nagellacksmålning. Mycket mysigt!

Jag lovade ju i torsdags att jag skulle skicka bilder på Halloweenkostymerna och ta-da!
Här är de:
Arielfenan - utan Ariel :)
En omlottkjol i paljettyg med tyll i skarven samt tyll i nedre fållen. Stjärten, som syns dåligt här, är i ett glansigt tyg med tunn vadd emellan för lite stjärtigare känsla :) Jag har sytt tre sömmar för hand som följer stjärtens form för att den ska få mer fenaktig känsla.


Vår egen prinsessan Leia!
detaljerna på bältet är pappbitar i folie med en fusksten från Lagerhaus. Enligt the padawans guide (utmärkt sida för Star Warsintresserade) ska bältet se ut så där.

Här syns också mantel. (och lasersvärdet gudbevars) Tyvärr inte världens bästa bild, men det kommer säkert till Halloween. Då får vi nog med frisyren också.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar