söndag 3 augusti 2014

Aapua tur och retur

Det blev en helg i flygande fläng. Bästa sortens svägerska fyller 30 år (hur kan det vara möjligt - du tog ju nyss studenten!) och firandet gick av stapeln i världsmetropolen Aapua (tre A och ett pu). Det är en väldigt liten ort i de inre och myggrika delarna till av Tornedalen.

Det var en trevlig kväll med god mat och nya och gamla bekantskaper.
 I bastun är det alltid spännande samtal - i alla fall i dambastun..

Jag hann ut en sväng med kamera, där mellan mat och tårta,
 när skymningen lägger sig och älvorna dansar.


En skola där det var länge sedan några böcker tappades och gräset tagit över lekplatsen.


En blomkruka i en mjlökspann hälsar välkommen.


Det blev en sen kväll och en tidig morgon :-)

Idag har lilla S och jag hjälpt bästa sortens fammo att plocka lite vinbär


Vi ska göra "vinbärsjuice" har lilltrollet bestämt.


Jag önskar mig lika gröna fingrar som fammo och faffa! 
Här växer det allt från gräslöksblommor


till sockerärtor och obligatorisk mandelpoto


På vägen hem stannade vi på Hietalas handelsträdgård där man kan köpa 
krokiga gurkor och sneda tomater för 25 kr kilot.


Ja vi tog en glass på Luppioberget också - 
hänförande utsikt över två länder



Imorgon är det måndag!
 Jag är fortfarande ledig och jag och bästa maken ska ut på egna äventyr -
 resultatet får ni se en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar