torsdag 23 februari 2012

Fredagsfika

Imorgon är det fredag och min tur att ordna Fredagsfika på stora lilla myndigheten. Det är ett fikaglatt litet gäng. Några gillar gofika och andra föredrar mackfika. Jag gillar inte antingen eller - jag är mer bådeoch. Därför får det bli gofika i form av cupcakes i två olika varianter och mackor i form av ost- och skinkgifflar.

Cupcakesen har fått smak av stekta äpplen med kanel och socker.

Ost- och skinkgifflarna är ett gammalt recept som jag har modifierat lite. Här kommer min version av receptet:

25g jäst
25 g smör
2 1/2 dl mjölk
1/2 tsk salt
ca 7 dl rågsikt

Fyllning
ca 100 gram rökt skinka eller kalkon
2 dl ost ( jag använde mozzarella och och fetaost)
hackad soltorkad tomat

Smula jästen, smält smör och häll i mjölken och värm till 37 grader. Häll det över jästen. Tillsätt mjölet och saltet. Arbeta ihop till en deg och jäs ca 40 minuter. Kavla ut och sporra ut trianglar och lägg på fyllningen. Rulla ihop och låt jäsa 30 minuter. Grädda i 250 grader i 10 minuter.

Hoppas det inspirerar till lite bakning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar