fredag 14 januari 2011

Ledig fredag och änglars tofflor.

"Dammtussarna under sängen är bara änglarnas små tofflor"


Jag vet inte riktigt var jag stötte på det här citatet första gången och jag älskar det! Jag funderar för fullt vad jag ska göra med det. Om jag ska scrappa det på lämpligt (?) ställe - om jag ska fråga fantastiska svärmor om hon vill måla en tavla utifrån det eller om det bara ska få ligga till sig ett tag till - vad tycker ni?



Bygget fortskrider i ren frustration. Jag tror att vi båda känner att nu får det snart bli klart! Den blocketberoende bästa maken hittade två superfina garderober till sovrummet på detta fantastiska blocket! Han dundrade i väg till staden söderut och hämtade dem i gårkväll och med gemensamma krafter fick vi dem på plats vid halv ett-snåret på natten. Undra varför man alltid måste göra sådant där på natten? Tunga så in i norden var de och det krävdes en hel del Tornedalsk och Smålänsk sisu för att ro det hela i land.

Men snyggt blev det. Ännu bättre blir det när de kommer på rätt sida på väggen och min drömfotölj flyttar in..

Barnen och jag är lediga idag när världens bästa förskola har stängt för planering. Då måste man ju bara pyssla. Det går åt en hel del lim och klister när mina barn pysslar så jag får nog börja beställa dem lådvis istället för ett klister i taget. Just nu är det tyg som gäller för stora C. Igår pysslade hon ihop en lampskärm (!). Jag ska lägga ut ett foto när vi moterat in lampan i den och kopplat in den.


I min omgivning är det på väg en del del små härliga rosa bebisar. Så nu är det massor med bebispyssel!

Vi har diskuterat filtar, sängkläder, legopåsar och massor med annat mysigt och pyssligt. Här kommer en superfiffig idé som bästa moster har gjort när stora C var liten. Det kan vara lite svårt att se vad det är men det är en fickkonstruktion som kan hänger över spjälsängskanten.

På kotsidorna sitter kardborreband som man fäster mot varanda mellan spjälorna i sängen.



Det är dåligt med spjälsängar hemma hos oss numera, men jag tror ni förstår konstruktionen. För att det ska bli riktigt bra måste man ha ett tyg som inte har möster som kan bli upp-och ned (när man viker över spjälsängskanten blir ju halva tyget s.a.s upp- och ner)



Ikväll är bästa maken ute på egna äventyr så tjejerna och jag ska baka pizza, bada bastu och äta poppisar i soffan.


Ha en skön fredagkväll!



1 kommentar:

  1. Här har vi också tjejkväll. Blocket är verkligen ett bra ställe! Jättefint ordspråk, det blir nog fint som både tavla och nånting scrappat. Om du behöver scrapgrajer till bebisar, så får du gärna hämta här, jag har gett upp min scrapparkarriär.
    Ha en trevlig helg ni med!

    SvaraRadera