måndag 9 september 2013

Ögonen är själens spegel

Idag har jag mött världens snällaste ögon. När ögonen är det enda man ser av en människa får de så mycket större betydelse. Jag har aldrig tänkt på det förut. Idag mötte jag en kvinna i nicab, en heltäckande slöja där endast ögonen syns. Det gjorde, som sagt, att ögonen också var bärare av alla uttryck. Just de här ögonen var bland de snällaste jag någonsin sett. Vad speglar dina ögon?

Jag fick tillfälle att fundera över själsliga speglar och andra klokskaper på min kvällstur mot finaste vännen som jag inte sett på alldeles för länge. Det är en härlig tid att gå, lukta, se, uppleva och känna. Världen är i väntan på lång vinter. Det luktar av våt jord och avklingande klorofyll. Livet drar sig tillbaka i väntan på att gå i vinteride.
Vi väntar också. På den här ängen brukar vi se älvor, lilla S och jag. Nu cyklar vi inte längre den här vägen och det är ännu lite för varmt för att se älvorna dansa. Nu är ny tid i vårt liv och just de här älvorna får dansa för någon annan än oss.


Jag är inte riktigt färdig med sommaren. Jag vill fortfarande gå barfota, klippa gräs och njuta av sommarens sista blommor.

Men för varje dag jag passerar mina stigar har färgerna ändrats, lite i taget. Från grönaste grönt till gult och brunt. 

Just här är den sköra gränsen mellan sommar och höst. 

Det var trevligt att återse finaste L! Det snurrar alltid en massa tankar och nya kunskaper efter ett sånt möte - helt fantastiskt! Ny gäller det bara att implementera kunskaperna i verkligheten och orka trycka tillbaka Gordon Ramsey i Hells Kitchen och andas och låta mina barn vara kompetenta och ge dem tid och möjlighet att uttrycka vad de vill. Jag ska också ta tillfället att träna på att lägga ansvar på rätt ställe. Jag ska jobba med mina gränser och hur jag kommunicerar dem med mina nära. 

Tack bästa L för att du utmanar mig i mina föreställningar och hjälper mig att tänka nytt och förhoppningsvis rätt.

Vad vill jag att mina ögon ska spegla?

1 kommentar:

  1. Å jag är så tacksam för att du kan ställa de klokaste motfrågorna och lyfta mig!

    SvaraRadera