söndag 21 juli 2013

härliga helg

Vilken härlig helg vi har haft! Vi har umgåtts med fantastiska människor och ätit ljuvlig mat hela helgen! Först ut var makens storsläkt på fredag eftermiddag. Fammo var förbi en sväng på dan och hade bland annat med sig de här härliga tomaterna - direkt från växthuset. 

Det var knytkalas hos gammelmommo och jag körde ett säkert kort :-) 
Surdegsbröd från påse som jag pimpade med lite soltorkade tomater, flingsalt och fetaost. 
Till det dagis fantastiska potatisaioli. 
2 äggulor
2,5 dl rapsolja
0,5 dl olivolja
vitlök efter behag
2 msk vit balsamvinäger
3-4 kokta potatisar
salt
peppar

Blanda äggulor, vinäger och vitlök. Droppa i olja samtidigt som du vispar. Gör en majonäs och blanda till slut i mosade kokta potatisar. Salta och peppra 

Jag ändrade lite på receptet och la lite chipotlepeppar i olivoljan och minskade på vitlöken.
 Jag tillsatte också lite senap tillsammans med vinägern.



Sammankomsten var bland annat för att fira en nybliven jubilar. Här är vår lilla present. 
Ett smaskigt vin och en flasktag med choklad. 
Jag har sett flera exempel där man använt dragkedjor på pysselalster - himla snyggt! 
Här är mitt första försök och jag måste säga att jag fått blodad tand 
så nu är jag på ständig jakt efter nya dragkedjor och kugghjul :-)


Det var som alltid en mycket trevlig tillställning där det enda problemet är att man aldrig hinner prata färdigt med alla. 

Igår var det dags för nästa happening. Då var det ett av föräldraparen på dagis som bjöd på grillkväll. Det var så fantastiskt trevligt! Dels att få gå på en barnanpassad tillställning som började vid tre på eftermiddagen. Att sen få njuta av god mat, trevliga människor och många skratt är verkligen en riktig ynnest! Tack så mycket alla som var inblandade.

Liten gåbortspresent i söt blomma med söt kruka.


Värdkillarnas present. Ett altrat chipsrör till piratkola. 
Lite blandade papper och stämplar. 


 Trevliga välkomstdrinken med melonfigurer! 
Det enda som inte var med oss var vädret. 
Det var så deprimerande kallt och det regnade. 
Som tur är var barnen lika nöjda ändå och höll låda till ganska sent. 


Nu håller vi tummarna att solen tänker komma så vi får njuta av gemensam ledighet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar