söndag 14 april 2013

Giv oss idag vårt dagliga bröd

Ännu en fantastisk helg är på väg att övergå i ny spännande vecka. Det här har varit en fastfylld helg där aktiviteter krockade och man önskade att man kunde klona sig själv. Det gudomliga vädret har fortsatt och det är nu 10 grader varmt ute. Tänk att om detta fortsätter är snart snön blott ett minne
 (å många kladdiga pölar) 

Jag och lilla S har varit med scouterna i bagarstugan och bakat supergott bröd. Vi har degat, jäst och gräddat tills det inte fanns några hår kvar på armarna. Vi hade bra åldersspridning från Lilla S till inlånad farmor på 70 plus. Det är tur att proffsen kommer när de verkligen behövs!


Många spadar och kavlar går det åt!






Här kommer receptet på lappkaka (eller urinnevånarkaka som någon lustigkurre justerade receptet till)

24 dl vatten
4 pkt jäst
2 tsk salt
4 dl sirap
2 pkt vetemjöl

Värm vattnet till 37 grader C. 
Lös upp jästen med salt och sirap i lite av vattnet. Blanda i resten av vattnet och mjölet till en ganska lös deg. Jäs i cirka 20 minuter. Baka ut till halvcentimeter tjocka kakor som ska naggas eller kruskavlas. Jäs eventuellt en gång till.
Grädda

Idag söndag passade vi på att ta en lugn morgon i sängen. Jag förstår inte detta att min säng kan bli ett tillhåll för barn, katter och teknik - jag då var ska jag ta vägen? Nejdå där låg de allihop och tittade på djursjukhuset. Hemsk som jag är tvinga vi ut tjejerna på cykeltur runt Hertsön. En trampade på och en tjurade ihop i en snöhög. Det var först när någon snäll farbror stannade och undrade hur det var fatt som det blev fart på den arga sjuåringen. 

Målet var finaste Miljögården och en mumsig morotoskaka med festis!

Ja just det, den arga sjuåringen har ju rattat något annat än cykeln igår. Hon deltog i sin första hästtävling! En kombination mellan hoppning och dressyr och trots att hon var nervös som få red hon felfritt och fick sin prisrosett. Efter det ledde hon (7år!) ut hästen i hagen. Det är inte annat än att mamma är lite stolt över den envisaste och tjurigaste och bästaste C som finns. Här med hästen Mini som var hennes tävlingskompis.


Jag brukar med avund läsa alla fina vita inredningsbloggar och mentala rum är en vit etta i stan. När jag sen ser på mitt "vita" toagolv inser jag att jag inte har en familj som fattat det där med vitt och att mitt mentala rum får bli en vit SJÄLVSTÄDANDE etta i stan.


Ha en skön söndag alla fina!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar