söndag 3 mars 2013

Popupkort

I fredags såg jag ett popupkort på pinterest....

Jag blev tvungen att prova själv och så här blev det efter en hel helgs värkande. Lite hjälp av C har jag fått...

Framsidan med en fin stämpel (När trollmor har lag det elva små trollen) Utstansad 
med med stans av oklart ursprung. Sidenband för att hålla ihop kortet. Det mönstrade pappret är från nån av makens Traderavinster :-)

Det är ju insidan som räknas! En popup med inspiration från bokstavsklossar. Välkommenvimplar med washitejp och boksavsstickers. Samma mönsterpapper som på utsidan.

Närbild på insidan.


Baksidan med stämpel från K-design på washitejp.

 Tyvärr fanns de inga mått och ingen tutorial :( 
Nåja god kvinna reder sig själv. Jag har mätt, tänkt, gjort fel och gjort om. Jag utgick från måtten
15x20 cm på cardstocken. Vik på mitten så du får ett kort 15x10 cm.
Nu ska vi klippa popupsen. Jag har valt en kan på 0,5 cm på varje sida. Klipp i den vikta kanten på kortet. Det ger klipp på 4,5x3, 5x6,4,5x3 cm. Klippet i mitten har jag sedan vikt 2 cm från den oklippta kanten (den kant som inte är vikt). Öppna kortet och vik popupsen in i kortet. Dekorera popupsen och klä in det klippta kortet i ett kort som är lite större. TIPS gör en bokvikning på det yttre kortet. Dvs. två vikningar med ca 1 cm mellanrum. Då kommer kortet att stängas snyggare. (Det gjorde inte jag och därför ser kortet ut som det ska sprängas)

Hoppas det går att begripa hur man gör. Det finns massor med fina tutorials på nätet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar