måndag 31 oktober 2011

handväskkort - tutorial

Hej hopp! Idag är jag hemma med restfebrig 6-åring. Turligt nog är hon lättroad och har myst framför Djursjukhuset på SVT paly hela förmiddagen. Själv har jag gett mig på en kortvikning jag såg på Skapa Hobby förra helgen. Fina Lotta i butiken hjälpte mig med linjalen i högsta hugg för att förstå hur kortet var konstruerat. Det var inte så svårt så här kommer ett försök till tutorial från mig.

Först ut ett hurmorderstips. För att få styvare band till exempelvis handtag använder man verda spraystärkelse, som jag utgår från att alla har hemma :-). Använd presstrasa om det är ömtåliga band.

Så till kortet
Material
1 papper 30x30 förslagsvis cardstock
skärmaskin eller kniv och skräbräda/matta (det är värt pengarna att investera i en bra skämaskin med utbytbara blad!)
linjal
penna
falsben,bigare eller annat verktyg att prägla vikningar (här ett präglingsverktyg från fiskars)
dekorationer efter behag


Börja med att mäta in pappret i 10 centimeters rutor. Trimma bort de överblivna halva centimetrarna på två sidor. Rita in rutorna med blyertspennan.


Bestäm dig för vad som är fram och bak respektive sidorna på din väska (det är fram och bakstycket som kommer att synas) Fram och bak ska vara utan markeringar. På sidorna görs förljande markeringar. I de yttersta rutorna på varje sida gör man en diagonal markering. I mittenrutan på varje sida gör man en triangel. Mär ut mitten av rutan på kanten av kortet(5 cm) dra ett streck mellan mitten och respektive hörn på rutan. Gör likadant på båda sidorna, se nedan.



Biga samtliga markeringar. Hur hårt man måste markera beror på verktyg och papperstjocklek. Det kan vara enkelt att använda bigverktyget till skärmaskinen, men det finns risk för att det gör hål i pappret. Ett trägrillspett är ett billigt och fullt fungerande alternativ.



Vik efter de bigade markeringarna. Det är lite pillrigt och ju noggrannare man är desto snyggare blir kortet.


De röda markeringarna ska vikas inåt och de övriga utåt. Om det blir tokigt är det bara att vika åt andra hållet.


Vik in "snibbarna" mot varandra på båda sidorna. Man får pillra lite grann för att få kortet att vika sig som man vill.

Hopvikt kort


Hur man viker det, sett från sidan

Nu behöver vi ett lock till väskan. Hur stort det ska vara bestäms av hur stort du vill ha locket och vilken stängningsanordning du vill ha. Tänk bara på att du ska få plats med eventuella hål. Gör två längsgående markeringar på baksidand av locket och prägla dessa. Det ska vara c.a 1,5 cem mellan strecken. Detta för att vikningarna ska rymmas i locket.


Nu kan du ju snygga till låset som du vill ha det. Här har jag rundat hörnen med en hörnpunch från EK success.

Nu är det dags att montera locket på kortet. Det ska limmas på baksidan av kortet.


Nu kommer det roligaste när det är dags att dekorera kortet! Här är insidan av mitt kort - inte det jag visat ovan utan ett brunt carstock-kort med detajer bland annat från panduro. Överst i bild ser man fästanordningen till väskhantaget.


Det färdigmonterade kortet.

Lycka till och hör gärna av er med era handväskor - så kanske vi kan ha en väskparad här i bloggen! Om något är oklart i beskrivningen på ni gärna höra av er så ska jag försöka förtydliga det.



















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































1 kommentar:

  1. Vilken söt liten handväska. Den ska jag testa att göra. Tack för tipsen i min blogg. =)
    Kram Frida

    SvaraRadera