måndag 23 maj 2011

några dagar i storstan

Förra veckan hann jag med ett par dagar i Stockholm. Det var roligt att komma ner och se sommaren. I vårt hörn av landet har björkarna precis blivit gröna och vi har just räddat penséerna från nattfrost. Idag ösregnar det.

Det är mysigt att komma iväg hemifrån ibland. Att shoppa i lugn och ro - det man själv vill shoppa och bara ligga på hotellrummet och läsa böcker. Två stycken hann jag med: Anne Holts Frukta inte och Åsa Larssons Tills dess din vrede upphör. Båda kan varmt rekommenderas!

Jag hade siktet inställt på två butiker. Ljunggrens papper i Gamla stan och Skapa Hobby på Hornsgatan (alla ni som har läst Örnis bilar kommer att hitta till Skapa på Hornsgatan. Det är där det är en arg gubbe och en tant i vitt..)

Lite ljuvliga lijekonvaljer var jag tvungen att köpa med mig hem. På kungsholmen i Länsstyrelsens kvarter finns masor med fina små butiker - som frukt- och blomaffären precis på hörnet vi tunnelbanan...

Här är inköpen från Skapa. Mitt bankomatkort havererade så klart under resan så min budget blev lite mer begränsad än jag tänkt mig. Som tur är finns det en webbshop också. :-) Här finns mer info om både butiken och webbutiken. Fanstastik personal och klart värt ett lååååångt besök.

Ljunggrens papper i gamla stan är ett annat ställe värt ett besök. Handgjorda papper från golv till tak kan få vem som helst att tappa andan! De till och med öppnade efter stängning till mig - efter allt strul med att få ut pengar med trasigt kort!




Till mannens stora förtjusning fick jag med något ätbart också.... Ett mumsigt surdegsbröd från en annan liten butik på Kungsholmen.


Det var ett par givande dagar. Jobbmässigt absolut - att träffa fina kollegor från hela landet är alltid trevligt. Att det sedan var härligt väder och full sommarblom gjorde inte saken sämre.


Ha det gott alla fina!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar